Wat hebben we gedaan?
Voor de roroschepen zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- Een herontwerp van het blussysteem;
- Er zijn hydraulische berekeningen en analyses gemaakt van de situatie;
- FPE heeft tekeningen gemaakt voor de integratie van het ontwerp in alle specifieke schepen;
- Het bereik van sproeiers en sprinklers uitvoerig gedefinieerd.
Het resultaat
Om dit project naar een goed resultaat te leiden, hebben we de uitgangspunten voor de sproeiers aangepast. Er is een andere type sproeiers gebruikt met een groter bereik. Hierdoor zijn er automatisch ook minder pijpen en leidingen gemonteerd. Dit scheelde aanzienlijk in de kosten. Om het op maat gemaakte sproeisysteem te testen, zijn hydraulische analyses uitgevoerd en alle systemen bij volle capaciteit getest.
Het tweede doel van de hydraulische voorwaarden was om zo min mogelijk gebruik te maken van water. Bluswater verzamelt zich na gebruik namelijk langzaam onder in de motorkamer, waardoor stabiliteit van de schepen negatief beïnvloed wordt. In essentie kan dit net zo gevaarlijk zijn als de brand zelf. Daarom is bij het ontwerp rekening gehouden met snelle afvoer van bluswater (overboord). Het systeem is met succes voorgelegd, getest en geaccepteerd door de scheepvaart-autoriteiten.